Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać najnowsze informacje na swoją skrzynkę pocztową, być na bieżąco z prawem żywieniowym oraz wiedziedź co możemy Ci zaoferować w ramach szkoleń, przyłącz sie do nas subskrybująć newsletter.

zapisz się >

Aktualności

2017-10-11 powrót

Miłość nie jest składnikiem żywności – stwierdził urząd

WPROWADZENIE

Zdarzenie z  22 września tego roku w U.S. Kontrola przeprowadzona przez amerykański urząd Food and Drug Administration (FDA) w piekarni zakończyła się wystosowaniem listu zawierającego listę stwierdzonych nieprawidłowości (warning letter).

Jednym z zarzutów stawianych piekarni było nieprawidłowe przedstawianie wykazu składników w oznakowaniu granoli poprzez uwzględnienie w nim miłości (ang. love). Według FDA jest to niezgodne z przepisami dotyczącymi znakowania środków spożywczych, ponieważ w wykazie należy stosować wyłącznie nazwę powszechną lub zwyczajową.  

WNIOSKI DLA FIRM

Po pierwsze, stanowisko FDA dobitnie potwierdza fakt, że w przypadku etykiet na rynek amerykański rozmieszczenie treści jest uregulowane w bardzo rygorystyczny sposób. A przestrzeganie przepisów w tym zakresie jest egzekwowane W omawianym przypadku naruszenie nie dotyczyło użycia słowa „miłość”, ale odnosiło się do umieszczenia go w niedozwolonym miejscu etykiety. Wynika to z faktu, że „panel informacyjny” (ang. information panel) generalnie musi zawierać wyłącznie wymagane prawem treści przedstawione razem. I żadna dobrowolna, czyli niewymagana przez FDA treść (ang. intervening material), nie może naruszać zawartości tego panelu.

Po drugie, medialna dyskusja dotycząca surowego podejścia FDA stała się niewątpliwie reklamą piekarni produkującej granolę. Właściciele w wielu wywiadach mieli okazję podkreślić, jak dużo miłości i pasji wkładają  w to co robią, i jak ważny jest to składnik ich produktów. Niemniej, obiektywna ocena sytuacji powinna uwzględniać również inne zarzuty stawiane producentowi.

A w Polsce? W Polsce popularne jest „wkładanie serca” w produkcję środków spożywczych. Miejmy jednak nadzieję, że dopóki „serce” i „zapał” nie będą deklarowane w wykazie składników, nie będzie  kwestionowane odnoszenie się do nich w oznakowaniu, reklamie i prezentacji żywności.

 

Informacja dla firm eksportujących żywność do U.S.

Jeśli chcą Państwo prawidłowo oznakować produkty na rynek amerykański zapraszamy na szkolenie:

Żywność na rynek US - znakowanie i skład

żywność & napoje & suplementy

28 listopada 2017 r., Warszawa

 

Podczas szkolenia odpowiemy na pytania:

  • jak powinna wyglądać prawidłowa etykieta produktu (żywność & napoje & suplementy)
  • czy już teraz warto opracować oznakowanie zgodne z nowymi przepisami czy poczekać do 2020 r.?
  • czy na etykiecie musi być napis „Product of Poland”?
  • jakie oświadczenia można stosować na produktach?
  • czy można przygotować wspólną etykietę na rynek Polski i US? UK i US?
  • czy jest możliwe uzyskanie wspólnego oznakowania na rynek US i Kanady?
  • jak i gdzie sprawdzać czy dodatek jest dozwolony w produkcie?
  • co oznacza status GRAS składnika?

 

RABAT 20% - przy zgłoszeniu do 30 października; liczba miejsc ograniczona.

SZCZEGÓŁY I FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY