Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać najnowsze informacje na swoją skrzynkę pocztową, być na bieżąco z prawem żywieniowym oraz wiedziedź co możemy Ci zaoferować w ramach szkoleń, przyłącz sie do nas subskrybująć newsletter.

zapisz się >

Aktualności

2017-08-23 powrót

SUPLEMENTY: ‘płaski brzuch’, ‘ulga’, ‘detox’, ‘po problemie’, ‘na osteoporozę’, ‘rozświetla skórę’

Czy można wprowadzić do obrotu suplement diety bez oświadczeń zdrowotnych lub żywieniowych?

Według przepisów prawa żywnościowego - tak. Z marketingowego i handlowego punktu widzenia  - nie ma to raczej sensu.

Oświadczenia są najlepszą formą przekazania konsumentom informacji na temat właściwości suplementów.

Pomimo tego, że w lipcu minęło 10 lat od dnia rozpoczęcia stosowania przepisów Rozporządzenia 1924/2006, wiele kwestii związanych z oświadczeniami nie jest jeszcze do końca wyjaśnionych (np. profile). Ponadto, bez względu na ograniczenia wynikające z przepisów, producenci i dystrybutorzy regularnie stosują niezgodnie z przepisami oświadczenia lecznicze.

Dla całkiem sporej grupy przedsiębiorców trudne jest do zaakceptowania, że sam fakt posiadania badań klinicznych nie jest wystarczający do zastosowania oświadczenia zdrowotnego.

Ogromnym wyzwaniem dla wielu firm jest zmienianie treści oświadczenia tak, aby było przyjazne dla konsumenta i oczywiście przykuwało jego uwagę a jednocześnie żeby zmieniony tekst był zgodny z przepisami.

Skracanie, upraszczanie, podkreślanie tylko wybranych elementów oświadczenia często prowadzi do błędu.

Kolejny problem, to korzystanie z oświadczeń znajdujących się na liście pending. Należy pamiętać, że sam fakt, że dana treść znajduje się na liście Pending nie oznacza automatycznie, że można ją zastosować. Po pierwsze treść ta niekoniecznie musi być oświadczeniem w rozumieniu Rozporządzenia 1924/2006 (np. dotyczy to wybranych treści odnoszących się do biodostępności i przyswajania, lub treści o charakterze oświadczeń leczniczych). Po drugie koniecznie trzeba uwzględnić kwestię poziomu zawartości składnika aktywnego w porcji zalecanej do spożycia w ciągu dnia. Poziom ten powinien być odpowiednio uzasadniony. Jest jeszcze co najmniej 5 innych podstawowych kwestii, które należy uwzględnić przy stosowaniu oświadczeń z listy pending, aby stosować jest prawidłowo.

A zatem:

  • Czy przepisy pozwalają na stosowanie sformułowań: ‘płaski brzuch’, ‘ulga’, ‘detox’, ‘po problemie’, ‘na osteoporozę’, ‘rozświetla skórę’?
  • A jeśli tak, to pod jakimi warunkami?
  • Jak zmienić oświadczenie, żeby powstał ciekawy i zgodny z przepisami slogan?
  • Według jakich kryteriów tworzyć grafikę i w jakim stopniu powinna ona być powiązana z tekstem na opakowaniu i w reklamie?

Jeśli chcą Państwo uzyskać odpowiedzi na powyższe pytania lub mają zapytania dotyczące stosowania oświadczeń prosimy o maila igifc@igifc.pl