Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać najnowsze informacje na swoją skrzynkę pocztową, być na bieżąco z prawem żywieniowym oraz wiedziedź co możemy Ci zaoferować w ramach szkoleń, przyłącz sie do nas subskrybująć newsletter.

zapisz się >

Archiwum

2017-02-08 powrót

100 % składnik lub produkt - jak bezpiecznie stosować te określenia?

Przepisy prawa żywnościowego wyznaczają restrykcyjne ramy dla treści dobrowolnych w oznakowaniu i reklamie żywności. Producenci chcąc wyróżnić produkty lub użyte składniki często odnoszą się do ich jakości i pochodzenia. Jednym ze stosowanych powszechnie określeń jest wskazywanie na to, że składnik w 100% pochodzi z danego surowca, albo że produkt składa się w 100% z danego składnika (np. bez żadnych dodatków).

Kiedy można stosować takie określenie?

W powyższej kwestii w 2016 r. wypowiedział się WSA w Warszawie (VI SA/Wa 198/16). Sprawa dotyczy skargi konsumenckiej na kakao o obniżonej zawartości tłuszczu oznaczone hasłem „100% cocoa”. Informacja została zakwestionowana przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych jako naruszająca przepisy Rozporządzenia 1169/2011, ponieważ „sugeruje konsumentom, że produkt ten posiada specjalne właściwości, których nie posiadają inne podobne produkty, a więc, że inne produkty o nazwie "kakao" mogą zawierać w składzie niekoniecznie 100% kakao, ale również inne składniki - na co w rzeczywistości nie pozwalają przepisy prawne (...)”.

W wyroku padło kilka bardzo istotnych stwierdzeń, m.in.:

  • nawet prawdziwa informacja może być przekazana w sposób wprowadzający w błąd, co stanowi naruszenie przepisów
  • eksponowanie podstawowej cechy produktu (tu: zawartości kakao) może stanowić naruszenie, jeśli cecha ta nabierze w konsekwencji "szczególnego charakteru" w ocenie przeciętnego konsumenta.

 

Z uwagi na powszechność i trudności związane ze stosowania określenia „100%”, zagadnienie to wprowadzamy do programu szkolenia które odbędzie się 23 marca w Warszawie:

ZNAKOWANIE ŻYWNOŚCI – aktualne problemy

Podczas szkolenia przedstawimy przykłady prawidłowego i błędnego stosowania określeń „100%”.

Szczegóły TUTAJ

Tylko przy zgłoszeniu do 23 lutego duży rabat 20%

Zapraszamy!