Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać najnowsze informacje na swoją skrzynkę pocztową, być na bieżąco z prawem żywieniowym oraz wiedziedź co możemy Ci zaoferować w ramach szkoleń, przyłącz sie do nas subskrybująć newsletter.

zapisz się >

Archiwum

2014-10-21 powrót

Nazwa firmy o charakterze oświadczenia - dyskusja

A co w sytuacji, w której nazwa firmy, sklepu lub restauracji, prowadzącej sprzedaż żywności sugeruje korzystny wpływ na zdrowie, a niekiedy również właściwości lecznicze?

Na jednym z ostatnich posiedzeń grupy roboczej ds. oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych zwrócono uwagę na rosnącą liczbę takich nazw wśród firm i różnego rodzaju przedsięwzięć związanych z oferowaną konsumentom żywnością (w tym stacjonarne i internetowe zakłady żywienia i obrotu żywnością).

W trakcie dyskusji przedstawiciele państw członkowskich i Komisji zaproponowali kilka rozwiązań służących ocenie zgodności takich praktyk z obowiązującymi przepisami. Analizując dowolny przykład z rynku okazuje się, że sprawa nie jest oczywista, ponieważ:

  • w wielu przypadkach, pomimo przekazu komercyjnego, nie zawsze będziemy mieli bezpośredni związek z produktem (brak relacji produkt/składnik a jego wpływ na zdrowie)
  • nazwy np. firm, sklepów, kawiarni mogą być określeniami o charakterze rodzajowym lub wskazaniem odnoszącym się do nieswoistych korzyści dla zdrowia, dodatkowo
  • nazwy nie zawsze pojawiają się w oznakowaniu oferowanych produktów, a ryzyko wprowadzenia konsumenta w błąd, jedynie ze względu na nazwę firmy lub przedsięwzięcia, może być tylko pozorne.

Z pewnością nazwa firmy lub przedsięwzięcia będąca częścią marki lub znaku towarowego o charakterze oświadczenia będzie podlegała przepisom rozporządzenia nr 1924/2006. W innych sytuacjach zaleca się ocenę każdego przypadku w sposób indywidualny, uwzględniając zarówno przepisy dotyczące stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, jak i szereg przepisów ogólnych.